האם השימוש ב- DRM גורם למונופול בתחום המוסיקה?
מחברת המאמר סוקרת תביעות משפטיות חדשות שעושות שימוש בחוקי מונופולין כדי לשנות את מדיניות הורדת קבצי המוסיקה של ענקי המדיה, בטענה כי הם מגבילים את השימוש שעושים רוכשי המוסיקה המקוונים.

מחברת המאמר טוענת כי כשמדובר בפעולה משפטית לגבי הורדת מוסיקה, הנתבעים על פעולת ההורדה הם לרוב יחידים וענקי המדיה הם התובעים. אולם כעת נראה כי התפקידים מתהפכים. בתביעות משפטיות חדשות שהוגשו בשם יחידים נטען כי החברות הגדולות מרמות וגוזלות מהצרכנים.

מחברת המאמר מספרת כי מלאני טאקר, תושבת סן דייגו, טוענת כי חברת אפל מגבילה בצורה לא הוגנת את לקוחות חנות iTunes שלה ואת השימוש שהם יכולים לעשות במוסיקה שהם רוכשים. אפל עושה שימוש במערכת ניהול זכויות דיגיטלית (DRM) לעל מנת למנוע משירים שהורדו ב-iTunes להתנגן בנגני מדיה המתחרים ב-iPod (ניתן להמיר את הקבצים אולם התהליך לוקח זמן והוא אינו פשוט). תוכנת ניהול הזכויות הדיגיטליות של אפל, FairPlay, מונעת גם שימוש בשירים שנרכשו דרך שירותים אחרים, שונים מ-iTunes.

לטענת טאקר, החברה, השולטת בכ- 70-85 אחוזים בשוק ההורדות החוקיות של מוסיקה ויש לה נתח שוק של כ-90 אחוזים בשוק נגני המוסיקה הניידים, מתנהגת כמו מונופול אגרסיבי, מונעת תחרות ובכך מפירה חוקי מונופולין.

המחברת סוקרת תביעות דומות שהוגשו נגד BMG, יוניברסל, קבוצת המוסיקה של טיים וורנר ו-EMI ואת טיעוני החברות לגבי הצורך בהגנה נגד פיראטיות. בין השאר, נטען נגד החברות הללו כי בשימוש שהן עושות במערכות DRM הן למעשה מכריחות את הלקוחות לבחור בין קניית מוסיקה שהם יוכלו להשמיע במספר מוגבל של נגני מוסיקה ובין הורדה לא חוקית של מוסיקה שניתן להשמיע בכל מקום.

לפני כשנה הגיש איגוד הצרכנים ממדינות סקנדינביה תלונה לנציב הצרכנים בבקשה שיפסוק כי מערכת ה- DRM שבה אפל עושה שימוש מפרה את החוק הנורווגי כיוון שהצרכנים אינם יכולים לשמוע את המוזיקה אותה הם קונים בכל נגני המוזיקה הקיימים.

הצעת חוק חדשה בעניין זכויות יוצרים עומדת כיום בדיון בפני הפרלמנט הצרפתי, אשר לפיו יידרשו ה-iTunes של אפל להיות נגישים גם למכשירים אחרים חוץ מאשר מכשיר ה-iPod.

תעשיית ההקלטות הודיעה לאחרונה כי הוגשו כ-8,000 תביעות ב-17 מדינות שונות במאמץ להיאבק במשתפי מוזיקה פיראטית.

למאמר בנושא "שיתוף קבצים = עושק היוצרים?" לחצו כאן .


© כל הזכויות שמורות