אירופה מקשיחה את חוקי הפרטיות – גוגל ופייסבוק מודאגות
עד כה נהנו ענקיות אינטרנט דוגמת פייסבוק וגוגל מפערי חקיקה אירופאיים בכל הנוגע להגנה על תעבורת תקשורת ואיסוף מידע באינטרנט, אך כל זה עומד להשתנות והחברות עומדות בפני הקשחת חקיקת הפרטיות באירופה, באופן העלול לפגוע לטענתן בהכנסותיהן מפרסום ממוקד.

נציבות האיחוד האירופי ניסחה תקנות חדשות שמטרתן למתן את סוגיית איסוף המידע על משתמשים באינטרנט ולהחיל סטנדרטים נוקשים יותר על חברות טכנולוגיה שעד כה היו חסינות כמעט לחלוטין מפני הדירקטיבה האירופאית לפרטיות מקוונת (ePrivacy Directive). הדירקטיבה מחילה חובות על חברות טלקום בכל הנוגע לחיסיון תעבורת תקשורת והגנה על מידע אישי וכעת, עם קבלתן של התקנות החדשות, יחויבו גם חברות המספקות שירותי דוא"ל ומסרים לעמוד באותם סטנדרטים.

הנציבות האירופאית, הלא היא הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי הודיעה על מהלך מתוכנן שיהפוך את דירקטיבת הגנת הפרטיות שלה לרגולציות הניתנות ליישום ישיר, זאת  על מנת להבטיח ש-500 מיליון תושבי האיחוד ייהנו מרמת הגנה אחידה על תקשורת האלקטרונית שלהם, על ידי חברות טלקום מסורתיות וכעת גם על ידי חברות אינטרנט.

לדברי הנציבות, התפתחויות טכנולוגיות וכלכליות שהתרחשו בשוק מאז הרביזיה האחרונה בדירקטיבת הפרטיות המקוונת של האיחוד ב-2009 הצריכו את גופי החקיקה של האיחוד להדביק את הפער בכל הנוגע להגנה על תקשורת באינטרנט. צרכנים ועסקים סומכים יותר ויותר על שירותים מבוססי אינטרנט המאפשרים תקשורת בינאישית כמו VoIP, הודעות ושירותי דוא"ל במקום על שירותי תקשורת מסורתיים.

כעת, נראה כי הנציבות מתחילה לסגור את פערי החקיקה בכל הנוגע לשירותי אימייל והודעות. על פי המוצע בתקנות, תעבורת תקשורת במייל ובמסרים מידיים תימחק אלא אם המשתמש הסכים מפורשות שלא למחוק את המידע או במידה והמידע האמור נחוץ לשם פעולות מסוימות כגון גביה. המשמעות של מחיקת המידע היא כי החברות לא תוכלנה יותר לעשות בו שימוש לצורך פרסום ממוקד.

בנוסף, יאפשרו תקנות האיחוד למשתמשים לשלוט בצורה טובה יותר בסוגיית המעקב ואיסוף המידע עליהם דרך שימוש ב-Cookies. כאשר משתמש יתקין דפדפן חדש, כחלק מההתקנה תינתן לו האפשרות להגדיר האם הוא מאפשר או מונע את האפשרות לשימוש ב-Cookies  לצורך הצגת פרסומות.

לדעת חברות כגון פייסבוק וגוגל, הדבר עלול לפגוע בהכנסותיהן מפרסום ממוקד ולהגביל את אפשרותן לאסוף מידע על משתמשים לצרכי פרסום.  כמו כן טוענות החברות כי יישום התקנות עלול להשית הוצאות משמעותיות נוספות גם חברות המפתחות דפדפנים, אשר תידרשנה מעתה לפתח תוכנה המכילה בתוכה רכיב של הגדרות פרטיות.

בנוסף לאמור לעיל, נקבע בתקנות כי חברות מפרות יעמדו בפני קנסות עד לגובה של 4% מהרווחים הגלובליים השנתיים שלהן.


© כל הזכויות שמורות